BLG-67

Most towarzyszący

Czołg mostowy skonstruowany i produkowany wspólnie przez przemysły PRL i NRD, odpowiednik sowieckiego MT-55. Pojazd wykorzystywał podwozie czołgu T-55. Na zmodyfikowanym podwoziu czołgu umieszczono składane nożycowo przęsło umożliwiające pokonywanie przeszkód o szerokości do 19 m, oraz skarp o wysokości do 3,5 m. Po moście mogą przemieszczać się pojazdy gąsienicowe o masie do 50 ton oraz pojazdy kołowe o obciążeniu jednej osi do 15 ton. Przy pełnym obciążeniu przęsło ma żywotność 1000 przejazdów, przy obciążeniu do 35 ton żywotność wzrasta do 3000 przejazdów. Załogę pojazdu tworzyło 2 żołnierzy, którzy mogli ułożyć przęsło na przeszkodzie w 3 minuty. Czas zwijania mostu 5 minut.

Pojazdy tego typu były używane między innymi przez Nationale Volksarmee i Wojsko Polskie. Po zjednoczeniu Niemiec pojazdy NVA zostały wycofane z uzbrojenia, WP używa pojazdów tego typu nadal.

DANE PODSTAWOWE

Państwo Polska, NRD
Typ pojazdu czołg mostowy
Trakcja gąsienicowa
Załoga 2 osoby

DANE TECHNICZNE

Silnik wysokoprężny W-55 o mocy 580 KM
Poj. zb. paliwa 500 l (zbiorniki wewnętrzne) + 475 l (zbiorniki zewnętrzne)
Masa 34,3 tony
Prędkość 50 km/h
Zasięg 280 - 450 km
Nośność 50 ton