Oryginalna polska koncepcja wozu zabezpieczenia technicznego. Stanowi kontynuację wozów polskiej konstrukcji z rodziny WZT. Pomimo 40-letniej konstrukcji nadal spełnia NATO-wskie wymagania stawiane przed pojazdami ARV w swojej klasie. Z założenia przeznaczony jest zabezpieczenia technicznego czołgów z rodziny T-55/T-55A oraz T-72, jednak w praktyce używany jest także do zabezpieczenia remontów czołgów PT-91 oraz Leopardów 2A4, znajdujących się na stanie Wojska Polskiego. WZT-2 jest w Wojsku Polskim najpowszechniej używanym ciężkim gąsienicowym wozem zabezpieczenia technicznego.
Niezależnie od wykonywania zadań podstawowych, ciągnik WZT-2, jest niezbędnym elementem pomocniczym w trakcie przeprawy czołgów po dnie przeszkód wodnych. Ponadto może być używany jako środek obserwacji pola walki i dowodzenia grupami remontowo-ewakuacyjnymi.
Państwo | Polska |
Producent | Bumar Gliwice |
Typ pojazdu | wóz zabezpieczenia technicznego |
Trakcja | gąsienicowa |
Załoga | 4 (+3 rannych) |
Silnik | 12-cylindrowy silnik wysokoprężny W-55 W o poj. 38,88 litra, chłodzony wodą, o mocy 591 hp (441 kW) |
Długość / szerokość | 6,45 m / 3,27 m |
Prześwit | 0,42 m |
Masa | 34 t |
Prędkość | 50 km/h |
Zasięg | 465 km |