BTR-60

Transporter opancerzony

Pod koniec lat 50. XX wieku rozpoczęto w ZSRR prace nad następcą BTR-152. Efektem tych prac był opracowany na przełomie lat 50. i 60. prototyp nowego ośmiokołowego transportera. Po testach został on w 1959 roku przyjęty do uzbrojenia jako BTR-60P. Pierwsza publiczna prezentacja miała miejsce w 1961 roku.

BTR-60P był pojazdem ośmiokołowym, z napędem na wszystkie koła. Kadłub pancerny dzielił się na dwa przedziały: załogowy z przodu i napędowy z tyłu. W przedniej części przedziału załogowego miejsca obok siebie zajmowali mechanik-kierowca i dowódca, za nimi znajdowały się ławki, na których siedziało od 8 do 16 żołnierzy desantu. Przedział desantowy był odkryty. Za przedziałem desantowym znajdował się przedział napędowy z dwoma silnikami gaźnikowymi. Uzbrojenie pojazdu stanowił jeden karabin maszynowy SGMB kalibru 7,62.

DANE PODSTAWOWE

Państwo ZSRR
Typ pojazdu transporter opancerzony
Trakcja kołowa 8 x 8
Załoga 2 + 14
Lata produkcji 1959 - 1976

DANE TECHNICZNE

Silnik 2 x silnik gaźnikowy o mocy 2 x 90 KM
Poj. zb. paliwa 290 l
Dług./szer./wys. 7,56 m / 2,83 m / 2,31 m
Prześwit 0,47 m
Masa bojowa 10,3 tony
Prędkość 80 km/h (w wodzie: 10 km/h)
Zasięg 500 km
Pokonywanie przeszkód rowy: 2 m szerokości
ściany: 0,4 m wysokości

UZBROJENIE

1 x wielkokalibrowy karabin maszynowy KPWT kal. 14,5 mm (500 naboi)
1 x karabin maszynowy PKT kal. 7,62 mm (2000 naboi)



Wirtualny spacer

  • BTR-60
  • BTR-60
  • BTR-60
  • BTR-60