Pod koniec lat 50. XX wieku rozpoczęto w ZSRR prace nad następcą BTR-152. Efektem tych prac był opracowany na przełomie lat 50. i 60. prototyp nowego ośmiokołowego transportera. Po testach został on w 1959 roku przyjęty do uzbrojenia jako BTR-60P. Pierwsza publiczna prezentacja miała miejsce w 1961 roku.
BTR-60P był pojazdem ośmiokołowym, z napędem na wszystkie koła. Kadłub pancerny dzielił się na dwa przedziały: załogowy z przodu i napędowy z tyłu. W przedniej części przedziału załogowego miejsca obok siebie zajmowali mechanik-kierowca i dowódca, za nimi znajdowały się ławki, na których siedziało od 8 do 16 żołnierzy desantu. Przedział desantowy był odkryty. Za przedziałem desantowym znajdował się przedział napędowy z dwoma silnikami gaźnikowymi. Uzbrojenie pojazdu stanowił jeden karabin maszynowy SGMB kalibru 7,62.
| Państwo | ZSRR |
| Typ pojazdu | transporter opancerzony |
| Trakcja | kołowa 8 x 8 |
| Załoga | 2 + 14 |
| Lata produkcji | 1959 - 1976 |
| Silnik | 2 x silnik gaźnikowy o mocy 2 x 90 KM |
| Poj. zb. paliwa | 290 l |
| Dług./szer./wys. | 7,56 m / 2,83 m / 2,31 m |
| Prześwit | 0,47 m |
| Masa bojowa | 10,3 tony |
| Prędkość | 80 km/h (w wodzie: 10 km/h) |
| Zasięg | 500 km |
| Pokonywanie przeszkód | rowy: 2 m szerokości ściany: 0,4 m wysokości |
| 1 x wielkokalibrowy karabin maszynowy KPWT kal. 14,5 mm (500 naboi) |
| 1 x karabin maszynowy PKT kal. 7,62 mm (2000 naboi) |
