W 1966 pojawił się Wartburg 353. Elementy podwozia w stosunku do Wartburga 312 zostały niezmienione, nowością było kanciaste nadwozie, zaprojektowane zgodnie z panującymi wówczas trendami przez Claussa Dietela. Pomimo zwiększonej przestrzeni pasażerskiej, cechowało się mniejszymi niż u poprzednika wymiarami zewnętrznymi (jedynie szerokość była większa).
Do napędu użyto znanego z poprzednika dwusuwowego silnika o mocy maksymalnej 45 KM, pozwalał on na osiągnięcie prędkości maksymalnej rzędu 130 km/h przy średnim zużyciu paliwa 8-9,5 l / 100 km. Zakładany poziom produkcji wynosił około 40 000 sztuk rocznie.
353 był praktycznie ostatnią prawdziwą nowością w historii wschodnioniemieckiego producenta. Pomimo wielu modernizacji, z których najbardziej widoczną przeprowadzono w 1985 zmieniając m.in. pas przedni, auta te ze swoim "kołyszącym się", ramowym nadwoziem coraz bardziej odstawały od zachodniej konkurencji.
| Państwo | NRD |
| Producent | VEB Automobilwerk Eisenach |
| Typ nadwozia | 4-drzwiowy sedan |
| Lata produkcji | 1966 - 1988 |
| Silnik | R3 1,0 l |
| Skrzynia biegów | 4-biegowa manualna |
| Rodzaj napędu | przedni |
| Poj. zb. paliwa | 44 l |
| Dług./szer./wys. | 4,22 m / 1,64 m / 1,49 m |
| Masa własna | 920 - 960 kg |
